Vi vil være danmarks bedste..​

​Kognitiv adfærdsterapi til behandling af de unge

​"På No Name er målet, at den unge ikke blot adfærdsmæssigt lærer at begå sig med andre mennesker. Målet er, at den unge selv forstår, hvorfor netop en bestemt adfærd er hensigtsmæssig. Derfor er det vigtigt, at ”bolden” kommer over på den unges banehalvdel”. ​

​Hvad udspringer kognitiv adfærdsterapi fra?

Kognitiv adfærdsterapi udspringer af den behavioristiske psykologi. Behaviorismen forsøger igennem konsekvenser at adfærdsregulere den unge. Den kognitive adfærdsterapi adskiller sig ved, at det ikke blot er pædagogens eller handlingens konsekvenser, der former den unge fra Jylland eller Fyn. 

I stedet forsøger man at give den unge indsigt i de tanker og følelser, der går forud for adfærden. Dette er hovedtanken i den kognitive psykologis anden bølge beskrevet af Ellis og Beck (Arendt & Rosenberg, 2012).

No Name har vi positive erfaringer med at benytte en kognitiv adfærdsterapeutisk tilgang. Derudover er der forskningsmæssig belæg (BUP – referenceprogrammet-ADHD, 2008 og Miranda, Presentación & Soriano, 2002) for, at en tilgang med kogntiv adfærdsterapi har en positiv effekt på netop de problemstillinger og unge, vi møder på No Name.

På No Name har vi erfaret, at mange unge ved ankomsten har behov for at udvikle en hensigtsmæssig social adfærd. Her har konsekvenspædagogikken ofte vist sig brugbar. I takt med at den unge falder til på No Name, bliver der i stigende grad overskud til at arbejde med kognitiv adfærdsterapis anden bølge.

Her vægter vi, at den unge og pædagogen går i dialog. Dialogen skal forsøge at få den unge til at reflektere over sin tilgang til omgivelserne. Dette gøres blandt andet ved at benytte forskellige kognitive skemaer, som udfyldes med pædagogen. 

Når den unge får konkret overblik over tanker, følelser og handlinger, er der basis for at diskutere, hvordan den unge fremover kan handle i konkrete situationer.

”Giv en mand en fisk, og han har mad nok til hele dagen. Giv en mand en fiskestang og lær’ ham at fiske, og han har mad nok til hele livet”.

​Vores oplevelser med den kognitive adfærdsterapeutiske tilgang

På No Name oplever vi, at de unge har udviklet forskellige strategier for at overkomme udfordringer. 

Ofte har disse strategier en negativ indvirkning på dem selv og deres omgivelser. Hvis vi ændrer en enkelt adfærd kan det svare til at give den unge en ”fisk”. På No Name har vi dog ambitionen om, at den unge skal lære at ”fiske”.

Ved at give de unge kognitive redskaber kan den unge selv begynde at reflektere over egen adfærd. Denne refleksion kan de benytte på tværs af situationer på No Name. 

Samtidig er forventningen, at de har disse redskaber med sig efter deres tid på No Name. At bo på No Name handler derved om mere end blot en midlertidig læring – målet er livslang læring.

Miranda, A., Presentación, M. J. & Soriano, M. (2002) Effectiveness of a School-Based Multicomponent Pro-gram for the Treatment of Children with ADHD. Journal of Learning Disabilities. 35(6) 546-562.

Kontakt os hvis du vil vide mere

Vi har især mange unge på vores opholdssted fra Jylland og Fyn, men vi tager naturligvis også I mod dig hvis du er bosiddende et andet sted I Danmark. 

Hør mere om vores tilgang til kognitiv adfærdsterapi ved at ringe til os på 98 33 77 78 eller sende en mail på noname@post-noname.dk

​Den selvejede institution No name

CVR: 16773670

​Graverhusvej 4

9574 Bælum