Vi vil være danmarks bedste..​

Relationspædagogik

"Tillidsskabende og troværdig interaktion skaber betydningsfulde relationer - den betydningsfulde relation er kilden til varig forandring"

​Vi anerkender den unge som et selvstændigt individ med intentioner og vilje. Den voksnes udspil, at ville den unge, er en anerkendelse af den unge som værende vigtig.

Vi ser på den menneskelige relation som værende ligeværdig. Den pædagogiske relation er ulige, da pædagogerne til enhver tid bidrager med en livserfaring, en viden og en anden samfunds-position end den unge. Pædagogen skal bruge sin personlige baggrund til at opbygget et tillidsfuldt og troværdigt forhold.

Pædagogens evne til at "se" det enkelte barn på dets egne præmisser og afstemme sin egen adfærd herefter uden dermed at fralægge sig lederskaber, samt evnen til og være autentisk i kontakten = det pædagogiske håndværk" (1)

Vi vil på No Name stræbe efter den positive relation. Dette gøres bl.a. ved at pædagogerne viser positive følelser og personligt engagement i interaktion med den unge.

"Igennem relationsarbejdet giver du udtryk for din anerkendelse af barnet. Barnet får en fornemmelse for, at det er okay at udvikle de områder, det behersker." (2)

Vi vil vise den unge, at de har værdi og betyder noget for relationen. Vi efterstræber den positive spejling fra pædagog til den unge for at skabe langtidsholdbare forandringer.

I samarbejdet med den unge vil vi uddybe og give forklaringer, når vi oplever noget sammen med den unge. Gennem erfaringsberigelse og formidling støtter vi den unge i relation til omverden og gør den unge nysgerrig på ny læring.

Vi vil hjælpe den unge med at kontrollere sig selv ved at sætte grænser for den unge på en positiv måde ved at guide den unge, vise positive og konstruktive alternativer.

Vi hjælper barnet på længere sigt med at problemløse samt at forholde sig til en situation og opgave, lægge en strategi og kunne handle der ud fra.

På No Name hjælper vi den unge til at samle sin opmærksomhed, sådan at vi har fælles oplevelser af ting i omgivelserne. Fælles opmærksomhed ser vi som en forudsætning for at den voksne kan formidle erfaring, såvel som forudsætning for læring. Den unge får erfaring med at dele, udveksle tanker og følelser og at samarbejde.

Vi vil hjælpe de unge med at se mening i deres oplevelser af omverdenen/aktiviteter ved at beskrive det, de oplever sammen og ved at vise følelser og entusiasme.​

-----------------------------------------------------------------------

(1) Juul og Jensen

(2) Flemming Platz "Relationer og anerkendelse"

​Den selvejede institution No name

CVR: 16773670

​Graverhusvej 4

9574 Bælum